273 research outputs found

    Das Forschungskolleg Geriatrie der Robert Bosch Stiftung—: wissenschaftlich geriatrischer Nachwuchs aus deutscher Sicht

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    Zusammenfassung: Die derzeit noch gĂŒltigen medizinischen Kurrikula entsprechen nur zum Teil den durch die demografischen VerĂ€nderungen entstandenen neuen BedĂŒrfnissen. Insbesondere erhĂ€lt die Geriatrie nicht die Aufmerksamkeit, die ihr durch das Altern der Bevölkerung zukommt. Dies gilt fĂŒr Deutschland, aber ebenso fĂŒr die Schweiz und Österreich sowie zahlreiche weitere europĂ€ische LĂ€nder. Die Robert Bosch Stiftung mit ihrem Ziel, die sozialen Bedingungen zu verbessern und die wissenschaftliche Kompetenz durch innovative Projekte zu fördern, engagiert sich auch in der Verbesserung der Situation der alternden Bevölkerung. Angesichts der Defizite in der akademischen Nachwuchsförderung in Geriatrie initiierte die Robert Bosch Stiftung ein Forschungskolleg Geriatrie zur Förderung des akademischen geriatrischen Nachwuchses. Auf Seiten der Geriatrie wurde das Projekt initial von fĂŒnf, jetzt von sieben Zentren getragen. Das Forschungskolleg will junge Medizinerinnen und Mediziner fĂŒr eine wissenschaftlich-akademische Karriere in Geriatrie gewinnen. Zu diesem Zweck werden zwei Formen von Stipendien vergeben. Ein so genanntes Early Career-Stipendium an Ärzte am Anfang ihrer Weiterbildung fĂŒr zwei Jahre und eine Mid Career-Stipendium fĂŒr ein Jahr an Ärztinnen und Ärzte mit wissenschaftlicher Erfahrung, die an einem Wechsel in die Geriatrie interessiert sind. Ziel ist, Kompetenz in klinischer Forschung und Lehre in geriatrischer Medizin zu entwickeln. Die Leiter der beteiligten Zentren sind unmittelbar fĂŒr die Betreuung der Stipendiaten des Forschungskollegs verantwortlich. Ein Wissenschaftlicher Beirat unterstĂŒtzt die Robert Bosch Stiftung bei der Auswahl der Kandidaten und begleitet das Programm sowie die einzelnen Stipendiaten. Zum gegenwĂ€rtigen Zeitpunkt werden durch das Forschungskolleg zehn Stipendiaten gefördert. Mit dem Forschungskolleg Geriatrie leistet die Robert Bosch Stiftung einen unschĂ€tzbaren Beitrag zur Förderung der akademischen geriatrischen Medizin in Deutschlan

    Is fall prevention by vitamin D mediated by a change in postural or dynamic balance?

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    Introduction: The objectives were:(1) to validate a quantitative balance assessment method for fall risk prediction; (2) to investigate whether the effect of vitamin D and calcium on the risk of falling is mediated through postural or dynamic balance, as assessed by this method. Materials and methods: A secondary analysis of a double blind randomized controlled trial was employed, which included 64 institutionalized elderly women with complete balance assessment (age range: 65-97; mean 25-hydroxyvitamin D levels: 16.4ng/ml (SD ±9.9). Participants received 1,200mg calcium plus 800IU cholecalciferol (n=33) or 1,200mg calcium (n=31) per day over a 3-month treatment period. Using an electronic device attached to the lower back of the participant, balance was assessed as the degree of trunk angular displacement and angular velocity during a postural task (standing on two legs, eyes open, for 20 s) and a dynamic task (get up from a standard height chair with arm rests, sit down and then stand up again and remain standing). Results: It was found that both postural and dynamic balance independently and significantly predicted the rate of falling within the 3-month follow-up. Vitamin D plus calcium reduced the rate of falls by 60% [relative risk (RR)=0.40; 95% CI: 0.17, 0.94] if compared with calcium alone. Once postural and dynamic balance were added to the regression analysis, they both attenuated the effect of vitamin D plus calcium on the rate of falls. For postural balance, the RR changed by 22% from 0.40 to 0.62 if angular displacement was added to the model, and by 9% from 0.40 to 0.49 if angular velocity was added. For dynamic balance, it changed by 1% from 0.40 to 0.41 if angular displacement was added, and by 14% from 0.40 to 0.54 if angular velocity was added. Discussion: Thus, balance assessment using trunk angular displacement is a valid method for the prediction of falls in older women. Of the observed 60% reduction in the rate of falls by vitamin D plus calcium supplementation compared with calcium alone, up to 22% of the treatment effect was explained by a change in postural balance and up to 14% by dynamic balanc

    Gender-specific hip fracture risk in community-dwelling and institutionalized seniors age 65years and older

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    Summary: In this study of acute hip fracture patients, we show that hip fracture rates differ by gender between community-dwelling seniors and seniors residing in nursing homes. While women have a significantly higher rate of hip fracture among the community-dwelling seniors, men have a significantly higher rate among nursing home residents. Introduction: Differences in gender-specific hip fracture risk between community-dwelling and institutionalized seniors have not been well established, and seasonality of hip fracture risk has been controversial. Methods: We analyzed detailed data from 1,084 hip fracture patients age 65years and older admitted to one large hospital center in Zurich, Switzerland. In a sensitivity analysis, we extend to de-personalized data from 1,265 hip fracture patients from the other two large hospital centers in Zurich within the same time frame (total n = 2,349). The denominators were person-times accumulated by the Zurich population in the corresponding age/gender/type of dwelling stratum in each calendar season for the period of the study. Results: In the primary analysis of 1,084 hip fracture patients (mean age 85.1years; 78% women): Among community-dwelling seniors, the risk of hip fracture was twofold higher among women compared with men (RR = 2.16; 95% CI, 1.74-2.69) independent of age, season, number of comorbidities, and cognitive function; among institutionalized seniors, the risk of hip fracture was 26% lower among women compared with men (RR = 0.77; 95% CI: 0.63-0.95) adjusting for the same confounders. In the sensitivity analysis of 2,349 hip fracture patients (mean age 85.0years, 76% women), this pattern remained largely unchanged. There is no seasonal swing in hip fracture incidence. Conclusion: We confirm for seniors living in the community that women have a higher risk of hip fracture than men. However, among institutionalized seniors, men are at higher risk for hip fracture

    Leading-order QCD Analysis of Neutrino-Induced Dimuon Events

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    The results of a leading-order QCD analysis of neutrino-induced charm production are presented. They are based on a sample of 4111 \numu- and 871 \anumu-induced opposite-sign dimuon events with EÎŒ1,EÎŒ2>6 GeVE_{\mu 1},E_{\mu 2} > 6~{\rm GeV}, 355.5 GeV235 5.5\,{\rm GeV^2}, observed in the CHARM~II detector exposed to the CERN wideband neutrino and antineutrino beams. The analysis yields the value of \linebreak the charm quark mass mc=1.79±0.38 GeV/c2m_c=1.79\pm0.38\,{\rm GeV}/c^2 and the Cabibbo--Kobayashi--Maskawa matrix element ∣Vcd∣=0.219±0.016|V_{cd}|=0.219\pm0.016. The strange quark content of the nucleon is found to be suppressed with respect to non-strange sea quarks by a factor Îș=0.39±0.09\kappa =0.39\pm0.09

    Experimental search for muonic photons

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    We report new limits on the production of muonic photons in the CERN neutrino beam. The results are based on the analysis of neutrino production of dimuons in the CHARM II detector. A 90%90\% CL limit on the coupling constant of muonic photons, αΌ/α<(1.5Ă·3.2)×10−6\alpha_{\mu} / \alpha < (1.5 \div 3.2) \times10^{-6} is derived for a muon neutrino mass in the range mΜΌ=(10−20Ă·105)m_{\nu_{\mu}} = (10^{-20} \div 10^5) eV. This improves the limit obtained from a precision measurement of the anomalous magnetic moment of the muon (g−2)ÎŒ(g-2)_\mu by a factor from 8 to 4

    The role of ascorbate in antioxidant protection of biomembranes: Interaction with vitamin E and coenzyme Q

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    One of the vital roles of ascorbic acid (vitamin C) is to act as an antioxidant to protect cellular components from free radical damage. Ascorbic acid has been shown to scavenge free radicals directly in the aqueous phases of cells and the circulatory system. Ascorbic acid has also been proven to protect membrane and other hydrophobic compartments from such damage by regenerating the antioxidant form of vitamin E. In addition, reduced coenzyme Q, also a resident of hydrophobic compartments, interacts with vitamin E to regenerate its antioxidant form. The mechanism of vitamin C antioxidant function, the myriad of pathologies resulting from its clinical deficiency, and the many health benefits it provides, are reviewed.Peer Reviewedhttp://deepblue.lib.umich.edu/bitstream/2027.42/44796/1/10863_2004_Article_BF00762775.pd

    Muskulatur und Knochen - die Rolle des Vitamin D

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    Die in den kommenden Jahren anstehende demografische VerĂ€nderung mit einer deutlichen Zunahme des Ă€ltesten Bevölkerungssegments erfordert ein umfassendes FrakturprĂ€ventions - konzept. Über den Knochen hinaus sollten dabei auch funktionelle, ĂŒber Muskelkraft und Masse definierte Endpunkte erfasst werden. In dieses Konzept passt eine ausreichend dosierte Vitamin-DSupplementation. Neben der prĂ€ventiven Wirkung von Vitamin D auf KnochenbrĂŒche ist heute die Wirkung von Vitamin D auf Muskelkraft und Gleichgewicht in verschiedenen klinischen Studien belegt, auch in Bezug auf den stĂ€rksten Endpunkt, «SturzprĂ€vention». Vitamin D zeigt hier einen schnellen, bereits nach wenigen Monaten messbaren Effekt hinsichtlich Sturzreduktion, der auch in Langzeitstudien erhalten bleibt. DarĂŒber hinaus ist auch die Wirkung – unabhĂ€ngig vom Alter – bei allen Subgruppen der Ă€lteren Population, ob zu Hause lebend oder im Alters- oder Pflegeheim, nachweisbar. Evidenzbasiert ist heute eine Supplementierung bei Ă€lteren Personen ab 60 Jahren von mindestens 700 bis 1000 I.U. Vitamin D pro Tag zur umfassenden PrĂ€vention von StĂŒrzen und Frakturen sinnvoll und sollte als grundsĂ€tzliche Empfehlung erwogen werden
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